Ahad, 24 Mei 2009

SIAPA KATA ZURA TAK UJUD ?

Inilah Zura !

Donut 50 sen satu !

Orang rumah sedang memborong kuih-muih Zura

Teman ada terima satu e-mail yang cuba menafikan keujudan Zura. Semalam balik dari Ipoh teman singgah Stesen Minyak Petronas Batu Gajah Perdana dan teman cari Zura. Kali ini teman ambik gambo dia masa isteri teman membeli apa yang dibawa oleh Zura. Teman curi2 ambik gambo2 dia masa mengisi minyak. Kali ini dia ada bawa donut. Bukan RM5 satu tapi 50 sen ! Habih isteri teman borong. Tak tahule berapa ringgit seketul donut yang dibelinya. Balik rumah teman tak lalu nak makan donut atau karipap yanng dibeli orang rumah. Teman tengok aje anak-anak teman melahap donut2 dan karipap2 tu. Mana mereka tahu ! Teman tak lalu nak makan, mengenangkan Zura yang masih kecil. Dia tak ada masa untuk memikirkan apa dia Makamah Tinggi, Makamah Rayuan atau Makamah Persekutuan. Dia tak kisah pun siapa MB Perak yang sah. Yang penting baginya adalah jualan kuih muih yang dibawa!

1 ulasan:

  1. Salam....
    Sungguh terharu saya membaca catatan mengenai zura ini. Memang saya x nafikan, muda mudi sekarang jarang yang mengenal apa erti kesusahan dan apa pentingnya struggle dalam hidup. Lihat saja adik2 saya sekarang, tidak sama macam zaman saya kecik2 dulu.....Balik sekolah, angkut air dari telaga bawah bukit, basuh kain. Then kemas rumah, then hantar aiskrim yang mak buat ke kedai di kampung sebelah hanya menaiki basikal. Duit ke sekolah hanya RM0.20. Tapi mereka sekarang, hari2 bersungut. Duit RM3 sehari tidak cukup, belum lagi minta duit untuk beli top up. Balik sekolah, hendak tolong mak kemas rumah atau basuh pinggan, cukup2 payah. Hari2 saya berdoa agar adik2 saya akan menjadi hamba Allah yang bersyukur.

    InsyaALLAH kalau saya ke perak dan lalu ke sana, saya akan membeli kuih2 Zura. Kesian dia, waktu kecilnya dipenuhi dengan segala macam keperitan hidup. Semoga keperitan itu akan mematangkan dirinya dan semoga dia akan menjadi srikandi Islam suatu hari nanti.

    BalasPadam